NIE TYLKO DLA UCZNIA cz. I
NIE TYLKO DLA UCZNIA cz. I
Edukacja zdalna – lekcja empatii https://cyfrowa-wyprawka.org/teksty/edukacja-zdalna-lekcja-empatii
Artykuł zawiera wskazówki dla nauczycieli np: Co możesz zrobić, żeby okazać empatię uczniom?
- Staraj się zrozumieć, jeśli uczeń nie zrobił zadania.
- Napisz do każdego ucznia krótkiego e - maila z informacją, jakie rzeczy w nim cenisz i czego ci brakuje.
- Dopytaj, jakiego wsparcia uczniowie potrzebują w tej sytuacji.
- Słuchaj, słuchaj, słuchaj – uważne słuchanie to jedna z najskuteczniejszych metod edukacyjnych.
Co możesz zrobić, żeby być empatycznym/-ą względem siebie?
- Mów jasno o swoich granicach np. „Po 17.00 odpoczywam i nie będę odpisywać na
e - maile”. - Zauważaj swoje zdenerwowanie, swój smutek lub strach – zaakceptuj te uczucia i daj sobie prawo je przeżywać.
- Zastanów się nad tym, jakie zasady edukacji zdalnej ci odpowiadają, i weź je pod uwagę (np. częstotliwość telekonferencji, forma kontaktu, czas na odpoczynek).
Jak radzić sobie ze stresem w czasie pandemii?
Szerzenie się pandemii COVID-19 może być bardzo stresujące dla wielu osób, podkreślają specjaliści z Centrów Prewencji i Kontroli Chorób. Strach i obawy przed chorobą mogą przytłaczać zarówno dorosłych, jak i dla dzieci.
Dlatego tak ważna jest znajomość sposobów radzenia sobie z tym obciążeniem.
To, jak zareagujemy na wybuch pandemii, zależy od naszych osobistych predyspozycji, doświadczeń i uwarunkowań, a także od społeczności, w której żyjemy. Do grupy mogącej silniej reagować na tę sytuację należą osoby starsze i osoby z chorobami przewlekłymi,
które są bardziej zagrożone COVID-19, dzieci i nastolatki, osoby, które znajdują się na pierwszej linii frontu w walce z epidemią tj. lekarze, pielęgniarki i inni pracownicy medyczni oraz osoby z zaburzeniami psychicznymi, w tym nadużywające substancji psychoaktywnych.
Podczas pandemii powinniśmy też starać się podejmować aktywności, które nas rozluźniają
i sprawiają nam przyjemność. Poza tym warto porozmawiać z osobami, do których mamy zaufanie o swoich obawach i emocjach. Jeśli stres istotnie zakłóca nasze codzienne aktywności przez kolejne dni, warto poradzić się psychologa lub lekarza.
Dzieci też się stresują
Reakcja dzieci i nastolatków zależy w dużym stopniu od tego, jak zachowują się dorośli
w ich otoczeniu. Rodzice, którzy reagują ze spokojem i pewnością, będą stanowić wsparcie dla swoich dzieci. Dlatego tak ważne jest, by opierać się na sprawdzonych informacjach na temat wirusa.
Nie wszystkie dzieci reagują na stres w ten sam sposób. U najmłodszych można obserwować zwiększoną płaczliwość lub rozdrażnienie, a nawet powrót zachowań, z których dziecko wyrosło, jak moczenie nocne. Wśród innych objawów nadmiernej reakcji stresowej na epidemię eksperci wymieniają: smutek, nasilone zamartwianie się, niezdrowe zachowania dotyczące snu czy jedzenia, a u nastolatków również nadmierną drażliwość, tzw. złe zachowanie, problemy z koncentracją uwagi, unikanie obowiązków szkolnych, bóle głowy
i ciała bez konkretnej przyczyny, a także sięganie po alkohol, papierosy i inne substancje psychoaktywne.
Rodzice mogą pomóc dzieciom w łagodzeniu stresu związanego z pandemią poprzez rozmowę, rzeczowe i przystępne przedstawienie faktów. Ważne jest też, by dać dzieciom
i nastolatkom poczucie bezpieczeństwa, pozwolić na wyrażenie emocji, takich jak zdenerwowanie, złość, a także podzielić się z nimi własnymi sposobami na rozładowanie stresu.
Więcej informacji na: