Zespół Szkół w Turobinie

Zespół Szkół w Turobinie

23-465 Turobin

ul. Józefa Piłsudskiego 34

Tel: (84) 683-33-36

NIP 9182173106, Regon 384079432

e-mail:     sekretariat@loturobin.pl
       

2 kwietnia – Dzień świadomości i akceptacji spektrum autyzmu

Zaburzenia ze spektrum autyzmu to różnorodność neurorozwojowa. Mówiąc „spektrum autyzmu”, mamy na myśli cały zespół neuroróżnorodności, trwające całe życie, który wpływa na ogólny rozwój człowieka, jego umiejętności społeczne, komunikacyjne, emocje oraz na zachowanie. Dzieci ze spektrum autyzmu nie są niegrzeczne, ale czasami nie znają innego sposobu, aby poradzić sobie w trudnych dla siebie w sytuacjach. One nie lubią jak ktoś dotyka albo przestawia ich rzeczy. Warto zatem uszanować ich prywatną przestrzeń, wówczas wszystkim będzie łatwiej. Dzieci w spektrum autyzmu czasami prezentują zachowania, które nie podobają się innym. One zachowują się tak, kiedy czują się zagrożone, pogubione, zmęczone i przytłoczone. Nie robią tego specjalnie i nikomu nie chcą zrobić krzywdy. Zaburzenia ze spektrum autyzmu wiążą się z nieharmonijnym (to nie jest opóźnienie) rozwojem wynikającym z odmiennej struktury i funkcjonowania mózgu. Każde dziecko, nastolatek, osoba dorosła ze spektrum autyzmu są unikalni i mają absolutnie indywidualne cechy właściwe tylko dla siebie samego. Jak każdy inny człowiek mają swoje mocne i słabe strony. Prezentują też ciekawe zainteresowania i hobby.

Spektrum autyzm to nie choroba, nie zarazisz się! To neuroróżnorodność, która objawia się innym sposobem postrzegania świata i myślenia oraz inną reakcją na bodźce sensoryczne.

Spektrum autyzm się nie leczy. Leczy się wszystko inne co współtowarzyszy neuroróżnorodności: zaburzenia odżywiania, zaburzenia lękowe, choroby psychiczne, zaburzenia zachowania.

Dzieci w spektrum autyzmu chcą i potrzebują rówieśników. Mają jednak z tym kłopot, ze względu na to, że więcej bodźców odbierają zbyt gwałtownie i niespodziewanie. Mają trudność z zabawą i prowadzeniem dialogu.

Dzieci w spektrum autyzmu lubią i potrzebują rutyny i powtarzalności. Dzięki nim czyją się spokojniejsze i bezpieczniejsze.

Nie lubią niespodzianek i nagłych zmian. Dlatego uwielbiają bawić się w te same zabawy, albo tymi samymi zabawkami.

Dzieci w spektrum autyzmu lubią i potrzebują jasnych, konkretnych komunikatów i instrukcji. Pozwala im to w działaniu, bo wiedzą wówczas jak powinni się zachowywać i co robić.

Dzieci w spektrum autyzmu lubią i potrzebują uporządkowanej przestrzeni w klasie, w domu i w najbliższym otoczeniu. To pomaga im być bardziej samodzielnymi.

Wszyscy jesteśmy różni, lubimy inne rzeczy, zabawy, a mimo to wszyscy jesteśmy ważni i potrzebujemy siebie nawzajem.

Razem możemy więcej!

Razem jesteśmy silni!

Razem tworzymy ten świat.

Dzieci w spektrum autyzmu są równie wspaniałe, radosne i uśmiechnięte, jak każde inne dziecko.

Jednak codzienność jest dla nich trudniejsza i szybciej się w niej męczą.

Nie dokuczaj! Nie wyśmiewaj!

Nie izoluj! Nie ignoruj!

Zrozum, pomagaj i akceptuj!