Zespół Szkół w Turobinie

Zespół Szkół w Turobinie

23-465 Turobin

ul. Józefa Piłsudskiego 34

Tel: (84) 683-33-36

NIP 9182173106, Regon 384079432

e-mail:     sekretariat@loturobin.pl
       

15. Badania pilotażowe

1. Wstęp

Szanowni Państwo, przekazujemy raport z badania pilotażowego testów osiągnięć szkolnych, które zostało przeprowadzone przez Instytut Badań Edukacyjnych w ubiegłym roku szkolnym w Państwa szkole. Chcielibyśmy jeszcze raz podziękować za udział Państwa szkoły w badaniu oraz zaangażowanie i pomoc w jego organizacji. Dzięki przeprowadzonemu badaniu możliwe było przygotowanie odpowiedniej jakości standaryzowanych testów osiągnięć, które są już wykorzystywane w ogólnopolskim badaniu podłużnym dotyczącym szkolnych uwarunkowań efektywności kształcenia.

 

2. Cel badania

Koncepcja testów osiągnięć szkolnych uczniów szkół podstawowych została opracowana na potrzeby Badania Szkolnych Uwarunkowań Efektywności Kształcenia (SUEK). Głównym celem ww. badania jest wskazanie najważniejszych czynników związanych ze szkołą jak i z samym uczniem które wpływają na jego osiągnięcia szkolne. Tak zaplanowane badania wymagają przygotowania narzędzi do pomiaru tych osiągnięć. Po to, aby je stworzyć przeprowadzono pilotażowe badanie testów, w których brała udział Państwa szkoła.


3. Informacje o przeprowadzonym badaniu

W badaniu pilotażowym testów osiągnięć szkolnych uczniowie rozwiązywali zeszyty testowe zawierające zadania z trzech różnych testów: umiejętności matematycznych umiejętności czytania oraz świadomości językowej. Celem badania było jak najdokładniejsze oszacowanie parametrów psychometrycznych przygotowanych zadań i każdego z trzech testów. Jest to możliwe do osiągnięcia wówczas, gdy każdy uczeń rozwiąże jak najwięcej zadań z jednego testu (a nie mniejszą liczbę zadań, ale z każdego z trzech testów).

Dlatego też w badaniu pilotażowym każdy uczeń otrzymywał zeszyty testowe z jednej dziedziny. W konsekwencji spośród uczniów jednej klasy trzecia część z nich rozwiązywała zadania z testu czytania, trzecia część z testu dotyczącego świadomości językowej, a pozostali z matematyki. Założenia te, niezbędne w przypadku prowadzonego przez nas badania pilotażowego powodują konieczność zaprezentowania wyników zbiorczych dla obu klas trzecich i obu piątych biorących udział w badaniu. Taki sposób prezentacji umożliwia przedstawienie bardziej rzetelnego wyniku dla wszystkich uczniów z danego poziomu wypełniających jeden rodzaj testu. Ważną cecha przeprowadzonego badania pilotażowego było to, że niektóre spośród testowanych zadań były rozwiązywane zarówno przez uczniów klas III, jak i przez uczniów klas V. Pozwoliło to na zastosowanie modeli analizy danych, które umożliwiają przedstawienie wyników III i V-klasistów na wspólnej skali. Dzięki temu każda szkoła ma szansę nie tylko zobaczyć, jak wyniki ich III i V-klasistów plasują sie na tle wyników uczniów z badanych szkół, ale także, czy różnica miedzy uczniami klas III i V w ich szkole jest mniejsza, większa, czy podobna do różnicy miedzy badanymi III i V-klasistami w próbie.

Badanie zostało zrealizowane przez Instytut SMG/KRC Poland Media SA w dniach od 21.02.2011 do 4.05.2011. Badaniem zostało objętych 80 szkół podstawowych losowo wybranych w skali kraju. W badaniu uczestniczyło 2821 uczniów klas III oraz 2712 uczniów klas V. Przebadano łącznie uczniów z 281 oddziałów klas III i V w tym ze: 145 oddziałów III oraz 136 oddziałów V.