ZDROWIE I PROFILAKTYKA – BEZ PRZEMOCY I AGRESJI
Realizując Program Wychowawczo – Profilaktyczny Zespołu Szkół w Turobinie w klasach
I – III Szkoły Podstawowej, Przedszkolu i LO pedagog szkolny poprzez różnorodne formy oddziaływań wychowawczo – profilaktycznych przeprowadził działania mające na celu:
- Kształtowanie umiejętności związanych z rozpoznawaniem przemocy i agresji.
- Eliminowanie zachowań agresywnych.
- Uczenie sztuki odmawiania i niepoddawania się presji grupy.
- Propagowanie zdrowego stylu życia.
- Dbanie o bezpieczeństwo uczniów w szkole i poza nią.
- Rozwijanie umiejętności nazywania i rozpoznawania swoich emocji i uczuć.
- Doskonalenie umiejętności obiektywnego oceniania siebie i innych.
- Kształtowanie umiejętności samokontroli w różnych sytuacjach i samoakceptacja.
W klasie I SP odbywały się zajęcia o tematyce związanej z bezpieczeństwem uczniów, pogadanki na temat obejrzanych filmików i prezentacjach multimedialnych o przemocy
i emocjach oraz zajęcia plastyczne.
- „Bezpieczeństwo dzieci” – nauka bezpiecznych zabaw w różnych miejscach, nie tylko
w szkole. - „Nasze emocje” – film edukacyjny i pogadanka.
- „Bajka o emocjach, o miłości, lęku i złości”.
- „Co wiesz o uczuciach – barwy uczuć” – wyrażenie uczuć poprzez ekspresję plastyczna; wyrażenie radości, złości i smutku.
- „Stop przemocy” – nauka przeciwdziałania agresji i przemocy.
Klasa II a i II b SP realizując zagadnienia zdrowego trybu życia bez przemocy i agresji obejrzała wiele filmów edukacyjno – profilaktycznych i prezentacji multimedialnych poprzez które uczniowie nabywali umiejętności związane z profilaktyką zdrowia:
- „Stop przemocy” - nauka prawidłowego rozwiązywania konfliktów.
- „Radzenie sobie w sytuacjach przemocy”- nauka podejmowania rozsądnych decyzji
i rozumienie wzajemnej pomocy. - „Nie daj się”, „Stop agresji, stop przemocy” - filmy profilaktyczne i pogadanki.
- „Radość i smutek” – bajka terapeutyczna o rozpoznawaniu uczuć.
- „Siecio - zagrożenia”, „Internet – uzależnienia” – nauka bezpiecznego korzystania ze źródeł internetowych.
- „Bezpieczne zachowania” – film ukazujący pozytywne zachowania w różnych miejscach i sytuacjach.
- „Bezpieczne zachowania”, „Bezpieczne zabawy” – przykłady bezpieczeństwa
i ochrony zdrowia dzieci w szkole i w domu.
Klasa III SP
Uczniowie tej klasy zdobyli wiedzę w jaki sposób zadbać o bezpieczeństwo, doskonalili umiejętności obiektywnego oceniania innych i siebie oraz uczyli się jak hamować złe emocje poprzez:
- „Bezpieczeństwo dzieci” – prezentacja multimedialna – dobre rady policjanta, jak ustrzec się przed niebezpiecznymi sytuacjami ze strony obcych ludzi.
- „Nie daj się” , „W domu” – filmy edukacyjne o rodzajach przemocy.
- „Witajcie emocje” – bajka terapeutyczna.
- „Bezpieczeństwo w sieci” – szanowanie innych w sieci, nie ufanie obcym w sieci
i zagrożenia wypływające z nierozsądnego korzystania z Internetu. - „Stop przemocy” – pogadanka o radzeniu sobie w sytuacjach agresji i przemocy.
Ponadto:
- W przedszkolu w grupie dzieci 4 - 5 letnich odbyły się zajęcia dotyczące bezpieczeństwa dzieci w przedszkolu i poza nim, pogadanka o bezpiecznych zabawach i prawidłowym funkcjonowaniu dzieci w grupie rówieśniczej.
W grupie 5 – 6 latków tematyka zajęć dotyczyła eliminowania nieprawidłowych zachowań dzieci oraz rozpoznawania i nazywania emocji.
- Klasa I SP wykonała pracę plastyczna „Barwy uczuć”.
- W klasach II a, II b i III SP na podsumowanie zajęć dotyczących zdrowia uczniów, profilaktyki, przemocy i agresji ogłoszono „Tydzień przeprosin i gestów przyjaźni” .
- Klasa II a, II b i klasa III SP wykonała plakaty pt. „Stop Przemocy” – najciekawsze zamieszczono na wystawce w świetlicy szkolnej.
- W klasie I LO realizowany był program profilaktyczny „ARS – czyli jak dbać
o miłość”, w tym profilaktyka uzależnień od nikotyny, alkoholu i narkotyków.
Realizując powyższe zagadnienia zgodnie ze wskazaniami działalności wychowawczo - profilaktycznej wspomagano uczniów w rozwoju ukierunkowanym na osiągnięcie dojrzałości w sferze: fizycznej, intelektualnej, emocjonalnej, społecznej i aksjologicznej. Uczniowie zostali wyposażeni w wiedzę i umiejętności wspomagające zdrowie i profilaktykę bez przemocy i agresji.
Pedagog szkolny - Bożena Białek