Zespół Szkół w Turobinie

Zespół Szkół w Turobinie

23-465 Turobin

ul. Józefa Piłsudskiego 34

Tel: (84) 683-33-36

NIP 9182173106, Regon 384079432

e-mail:     sekretariat@loturobin.pl
       

ZDROWIE I PROFILAKTYKA – BEZ PRZEMOCY I AGRESJI

   Realizując Program Wychowawczo – Profilaktyczny Zespołu Szkół w Turobinie w klasach
I – III Szkoły Podstawowej, Przedszkolu i LO pedagog szkolny poprzez różnorodne formy oddziaływań wychowawczo – profilaktycznych przeprowadził działania mające na celu:

  1. Kształtowanie umiejętności związanych z rozpoznawaniem przemocy i agresji.
  2. Eliminowanie zachowań agresywnych.
  3. Uczenie sztuki odmawiania i niepoddawania się presji grupy.
  4. Propagowanie zdrowego stylu życia.
  5. Dbanie o bezpieczeństwo uczniów w szkole i poza nią.
  6. Rozwijanie umiejętności nazywania i rozpoznawania swoich emocji i uczuć.
  7. Doskonalenie umiejętności obiektywnego oceniania siebie i innych.
  8. Kształtowanie umiejętności samokontroli w różnych sytuacjach i samoakceptacja.

W klasie I SP odbywały się zajęcia o tematyce związanej z bezpieczeństwem uczniów, pogadanki na temat obejrzanych filmików i prezentacjach multimedialnych o przemocy
i emocjach oraz zajęcia plastyczne.

  • „Bezpieczeństwo dzieci” – nauka bezpiecznych zabaw w różnych miejscach, nie tylko
    w szkole.
  • „Nasze emocje” – film edukacyjny i pogadanka.
  • „Bajka o emocjach, o miłości, lęku i złości”.
  • „Co wiesz o uczuciach – barwy uczuć” – wyrażenie uczuć poprzez ekspresję plastyczna; wyrażenie radości, złości i smutku.
  • „Stop przemocy” – nauka przeciwdziałania agresji i przemocy.

Klasa II a i II b SP realizując zagadnienia zdrowego trybu życia bez przemocy i agresji obejrzała wiele filmów edukacyjno – profilaktycznych i prezentacji multimedialnych poprzez które  uczniowie nabywali umiejętności związane z profilaktyką zdrowia:

  • „Stop przemocy” - nauka prawidłowego rozwiązywania konfliktów.
  • „Radzenie sobie w sytuacjach przemocy”- nauka podejmowania rozsądnych decyzji
    i rozumienie wzajemnej pomocy.
  • „Nie daj się”, „Stop agresji, stop przemocy” - filmy profilaktyczne i pogadanki.
  •  „Radość i smutek” – bajka terapeutyczna o rozpoznawaniu uczuć.
  • „Siecio - zagrożenia”, „Internet – uzależnienia” – nauka bezpiecznego korzystania ze źródeł internetowych.
  • „Bezpieczne zachowania” – film ukazujący pozytywne zachowania w różnych miejscach i sytuacjach.
  • „Bezpieczne zachowania”, „Bezpieczne zabawy” – przykłady bezpieczeństwa
    i ochrony zdrowia dzieci w szkole i w domu.

Klasa III SP 

Uczniowie tej klasy zdobyli wiedzę w jaki sposób zadbać o bezpieczeństwo, doskonalili umiejętności obiektywnego oceniania innych i siebie oraz uczyli się jak hamować złe emocje poprzez:

  • „Bezpieczeństwo dzieci” – prezentacja multimedialna – dobre rady policjanta, jak ustrzec się przed niebezpiecznymi sytuacjami ze strony obcych ludzi.
  •  „Nie daj się” , „W domu” – filmy edukacyjne o rodzajach przemocy.
  • „Witajcie emocje” – bajka terapeutyczna.
  •  „Bezpieczeństwo w sieci” – szanowanie innych w sieci, nie ufanie obcym w sieci
    i zagrożenia wypływające z nierozsądnego korzystania z Internetu.
  • „Stop przemocy” – pogadanka o radzeniu sobie w sytuacjach agresji i przemocy.

Ponadto:

  •  W przedszkolu w grupie dzieci 4 - 5 letnich odbyły się zajęcia dotyczące bezpieczeństwa dzieci w przedszkolu i poza nim, pogadanka o bezpiecznych zabawach i prawidłowym funkcjonowaniu dzieci w grupie rówieśniczej.

W grupie 5 – 6 latków tematyka zajęć dotyczyła eliminowania nieprawidłowych zachowań dzieci oraz rozpoznawania i nazywania emocji.

  • Klasa I SP wykonała pracę plastyczna „Barwy uczuć”.
  • W klasach II a, II b i III SP na podsumowanie zajęć dotyczących zdrowia uczniów, profilaktyki, przemocy i agresji ogłoszono „Tydzień przeprosin i gestów przyjaźni” .
  • Klasa II a, II b i klasa III SP wykonała plakaty pt. „Stop Przemocy” – najciekawsze zamieszczono na wystawce w świetlicy szkolnej.
  • W klasie I LO realizowany był program profilaktyczny „ARS – czyli jak dbać
    o miłość”, w tym profilaktyka uzależnień od nikotyny, alkoholu i narkotyków.

Realizując powyższe zagadnienia zgodnie ze wskazaniami działalności wychowawczo - profilaktycznej wspomagano uczniów w rozwoju ukierunkowanym na osiągnięcie dojrzałości w sferze: fizycznej, intelektualnej, emocjonalnej, społecznej i aksjologicznej. Uczniowie zostali wyposażeni w wiedzę i umiejętności wspomagające zdrowie i profilaktykę bez przemocy i agresji.

 Pedagog szkolny  - Bożena Białek