PORADY DLA RODZICÓW NASTOLATKÓW
PORADY DLA RODZICÓW NASTOLATKÓW I MŁODSZYCH DZIECI
Jak sobie radzić z nastolatkiem?
https://www.babyboom.pl/uczen/rozwoj/jak-sobie-radzic-z-nastolatkiem
Pamięć – jak ją usprawnić?
https://www.babyboom.pl/uczen/rozwoj/pamiec-jak-ja-usprawnic
Rozwój psychofizyczny sześciolatka
https://www.babyboom.pl/uczen/rozwoj/rozwoj-psychofizyczny-szesciolatka
Rozwiń geniusz swojego dziecka
https://www.babyboom.pl/uczen/rozwoj/rozwin-geniusz-swojego-dziecka
Dlaczego odręczne pisanie sprawia, ze dzieci są mądrzejsze.
https://www.babyboom.pl/uczen/rozwoj/dlaczego-odreczne-pisanie-sprawia-ze-dzieci-sa-madrzejsze
MOTYWACJA TO TAKA SIŁA, BEZ KTÓREJ CAŁA NASZA MĄDROŚĆ I TALENTY NIC NIE ZNACZĄ(według R. Wolińskiej)
Chcąc zmotywować do podjęcia pracy, trzeba pamiętać o tym, że:
- zarówno pozytywne, jak i negatywne emocje potrafią zakłócić proces uczenia się, dlatego trzeba najpierw uporać się z problemami dnia codziennego, by móc skupić się na nauce. Warto zatem obgadać to, co nas gryzie albo wprowadza w euforię
- każdy chce mieć poczucie sprawstwa, czyli wiedzieć, że coś od niego zależy, że potrafi sam coś osiągnąć, dlatego należy wdrażać od najmłodszych lat do samodzielności, która buduje poczucie wartości dziecka, a później dorosłego. Nie odrabiaj lekcji z dzieckiem, siedząc obok, ale bądź blisko i zajmij się codziennymi czynnościami. Niech dziecko prosi
o pomoc, o sprawdzenie, pozwól mu się wykazać. W szkole przecież musi liczyć na siebie
- schemat dnia, który dotyczy czasu na odpoczynek, sport, naukę, sprzątanie, spotkania z koleżankami, kolegami itp., wprowadza poczucie bezpieczeństwa. Pozwala nauczyć się planowania pracy
- długie wywody, mające na celu zachęcenie do nauki, przynoszą odwrotny skutek, bo nudzą i zniechęcają, szczególnie, gdy zaczynają się od słów: "Ile raz ci mówiłem/am", "Ja chcę tylko, żebyś miał/miała lepiej ode mnie" …
- nikt nie cieszy się z niepowodzeń, min. słabych ocen, gdyż sprawiają, że człowiek czuje się nikim. Jeśli w domu potwierdzisz to uczucie, zniechęcisz do dalszej pracy. Razem z dzieckiem zastanów się, dlaczego oceny są negatywne. Wspólne rozwiązanie problemu może pomóc Twojemu dziecku i Tobie!
Na podstawie: A. Faber, E. Mazlish, „Jak mówić, żeby dzieci się uczyły w domu i szkole.”