Zespół Szkół w Turobinie

Zespół Szkół w Turobinie

23-465 Turobin

ul. Józefa Piłsudskiego 34

Tel: (84) 683-33-36

NIP 9182173106, Regon 384079432

e-mail:     sekretariat@loturobin.pl
       

KRAJOWY PLAN DZIAŁAŃ PRZECIWKO HANDLOWI LUDŹMI cz.1

APEL do uczniów Liceum Ogólnokształcącego Zespołu Szkół w Turobinie (cz. I.)

   Realizując Krajowy Plan Działań przeciwko handlowi ludźmi w roku szkolnym 2020/2021
w celu ochrony uczniów i absolwentów polecam zapoznać się z poniższym artykułem, który poświęcony jest tematyce zagrożeń i niebezpieczeństw związanych z handlem ludźmi.

„W zakresie realizacji Krajowego Planu Działań przeciwko handlowi ludźmi, w ramach zadania publicznego, funkcjonuje Krajowe Centrum Interwencyjno-Konsultacyjne dla ofiar handlu ludźmi.

Do głównych zadań KCIK należy przede wszystkim identyfikacja ofiar handlu ludźmi, podejmowanie działań interwencyjnych, prowadzenie schronisk dla ofiar, kompleksowe wsparcie ofiar handlu ludźmi (zakwaterowanie, opieka medyczna i psychologiczna, konsultacje prawne), poradnictwo prewencyjne oraz udzielanie konsultacji dla instytucji
i organizacji. Centrum prowadzi również całodobowy telefon zaufania dla ofiar i świadków handlu ludźmi.”

Handel ludźmi to przestępstwo!

Handel ludźmi jest formą współczesnego niewolnictwa i poważnym przestępstwem rażąco naruszającym podstawowe prawa człowieka. Obecnie Polska nie jest już tylko krajem pochodzenia ofiar, ale także krajem tranzytowym, przez który odbywa się transfer ofiar
z Europy Wschodniej do Europy Zachodniej oraz krajem docelowym dla ofiar wykorzystywanych głównie w prostytucji i pracy przymusowej. Niestety nadal większość ofiar handlu ludźmi nie zgłasza się po pomoc.

Pandemia COVID-19 powoduje niekorzystne zmiany na rynku pracy. Obecna sytuacja może zostać wykorzystana w celu zatrudniania osób na niegodziwych warunkach lub wykorzystania ich do pracy przymusowej. Dlatego głównym celem akcji MSWiA jest informowanie potencjalnych ofiar o zagrożeniach związanych z przestępstwem handlu ludźmi.

Za handel ludźmi mogą być uznane wyłącznie czynności sprawcze wskazane wprost
w art. 115 § 22 K.k., t.j.:

  1. werbowanie (nakłanianie, zjednywanie, zaciąganie),
  2. transport (przemieszczanie, przewożenie z zastosowaniem środków komunikacji),
  3. dostarczanie (umieszczanie w innym miejscu),
  4. przekazywanie (powierzanie, dawanie w celu dysponowania),
  5. przechowywanie (zatrzymywanie w jednym miejscu, przetrzymywanie w ukryciu)

     lub przyjmowanie osoby (zatrzymywanie przekazanej osoby).

W celu wypełnienia znamion przestępstwa handlu ludźmi, wymienione wyżej czynności powinny zostać zrealizowane z zastosowaniem:

  • przemocy lub groźby bezprawnej,
  • uprowadzenia,
  • podstępu,
  • wprowadzenia w błąd albo wyzyskania błędu lub niezdolności do należytego pojmowania przedsiębranego działania,
  • nadużycia stosunku zależności, wykorzystania krytycznego położenia lub stanu bezradności,
  • udzielenia albo przyjęcia korzyści majątkowej lub osobistej albo jej obietnicy osobie sprawującej opiekę lub nadzór nad inną osobą.

Niezbędnym elementem w przypadku zakwalifikowania czynu jako wypełniającego znamiona przestępstwa handlu ludźmi jest również podjęcie określonego działania przez sprawcę w celu wykorzystania innej osoby, nawet za jej zgodą w różnych formach seksualnego wykorzystania (w tym w pornografii i w prostytucji), w pracy lub usługach
o charakterze przymusowym, w żebractwie, w niewolnictwie oraz wszelkich innych formach wykorzystania poniżających godność człowieka lub w celu pozyskania komórek, tkanek lub narządów wbrew przepisom ustawy.

Należy podkreślić przy tym, że jeżeli zachowanie sprawcy dotyczy małoletniego stanowi ono handel ludźmi, nawet gdy nie zostały użyte wyżej wymienione metody lub środki.

Przestępstwo handlu ludźmi jest w Polsce zagrożone karą pozbawienia wolności na czas nie krótszy od lat 3 (art. 189a Kodeksu karnego), a zatem stanowi zbrodnię. Z uwagi na wysoki stopień społecznej szkodliwości czynu karalne jest również przygotowanie do popełnienia tego przestępstwa (czyn zagrożony karą pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5).

Handel ludźmi w Polsce

Handel ludźmi jest zjawiskiem podlegającym dynamicznym przemianom, którego nasilenie zaobserwowano w Polsce na początku lat 90-tych. Obecnie Polska nie jest już tylko krajem pochodzenia ofiar, ale także krajem tranzytowym, przez który odbywa się transfer ofiar
z Europy Wschodniej do Europy Zachodniej oraz krajem docelowym dla ofiar wykorzystywanych głównie w prostytucji i pracy przymusowej.

Handel ludźmi to przestępstwo, które bardzo często ma charakter transgraniczny.
Specyfika Polski polega na tym, że jest ona jednocześnie krajem:

  • pochodzenia ofiar wykorzystywanych w innych krajach Europy,
  • docelowym dla ofiar, przede wszystkim, z krajów Wschodniej Europy i Azji,
  • tranzytu ofiar z Wschodniej Europy i Azji do krajów Europy Zachodniej.

GDZIE UZYSKAĆ POMOC?

Pomoc można zawsze uzyskać w ramach KCIK dla ofiar handlu ludźmi. Centrum zapewnia:

  • całodobowy kontakt telefoniczny
  • podstawowe potrzeby – wyżywienie, odzież, obuwie, środki higieniczne
  • bezpieczny nocleg
  • wsparcie psychologiczne konsultacje prawne
  • pomoc tłumacza
  • pomoc medyczną

KONTAKT

Krajowe Centrum Interwencyjno-Konsultacyjne dla Polskich i Cudzoziemskich Ofiar
Handlu Ludźmi

TEL. +48 22 628 01 20 (24/7 całodobowo) oraz + 48 22 628 99 99*
poniedziałek – czwartek 9:00 – 18:00,
 piątek 9:00 – 14:00*
e-mail: kcik@strada.org.pl

WYDZIAŁ DO WALKI Z HANDLEM LUDŹMI

https://policja.pl/pol/kgp/biuro-kryminalne/struktura/wydzialy/wydzial-do-walki-z-hand/100079,Wydzial-do-walki-z-Handlem-Ludzmi.html

SZUKAJ POMOCY JEŻELI OBAWIASZ SIĘ O SWOJE ŻYCIE BO KTOŚ:

  • zabrał Ci paszport, dokument tożsamości;
  • bije Cię, grozi, szantażuje;
  • zmusza Cię do prostytucji, kradzieży, żebractwa, pracy w nieludzkich warunkach i nie wypłaca należnych Ci pieniędzy.
  • Zespół do Spraw Przeciwdziałania Handlowi Ludźmi
  • Policja
  • Straż Graniczna
  • Prokuratura
  • Państwowa Inspekcja Pracy

ZAANGAŻOWANE PODMIOTY W PLAN DZIAŁAŃ PRZECIWKO HANDLOWI LUDŹMI

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej