Zespół Szkół w Turobinie

Zespół Szkół w Turobinie

23-465 Turobin

ul. Józefa Piłsudskiego 34

Tel: (84) 683-33-36

NIP 9182173106, Regon 384079432

e-mail:     sekretariat@loturobin.pl
       

Innowacja pedagogiczna: „Szkoła dobrze wychowana – uczymy zasad na poważnie i na wesoło”

Współczesna szkoła obok funkcji edukacyjnej, pełni bardzo ważną rolę wychowawczą. To tutaj uczniowie spędzają znaczną część swojego czasu. Zdobywają wiedzę, ale poznają także siebie, uczą się budować pozytywne relacje z innym ludźmi, szacunku do drugiego człowieka.  Zdobycie umiejętności kulturalnego zachowania się w różnych życiowych sytuacjach ułatwi dzieciom funkcjonowanie w społeczeństwie. Dzięki dobrym wzorcom i wpojonym zasadom nabiorą pewności siebie i będą umiały budować pozytywne relacje. Innowacja wychodzi naprzeciw współczesnym potrzebom wychowania dzieci i młodzieży.

     Innowacja wychowawcza będzie prowadzona w pierwszym semestrze roku szkolnego 2020/2021 we wszystkich  klasach, a także w przedszkolu. Ze względu na pandemię będzie miała wymiar klasowy i grupowy. Wychowawcy będą realizować tematykę w zależności od potrzeb uczniów i ich wieku. Do wpajania uczniom zasad dobrego wychowania  stosowane będą różnorodne metody i formy.  Realizacja nastąpi na godzinach wychowawczych, podczas przygotowania do uroczystości szkolnych, imprez klasowych, spotkań.

Główne cele innowacji to:

Propagowanie zasad kulturalnego zachowania się w codziennym życiu ucznia/dziecka.

Znajomość i stosowanie przez uczniów form grzecznościowych w różnych sytuacjach.

Kształtowanie postawy kulturalnego zachowania się wobec osób starszych oraz postawy życzliwości wobec koleżanek i kolegów.

Zminimalizowanie problemów wychowawczych związanych z nieodpowiednim zachowaniem.

 Poprawa jakości pracy szkoły poprzez sprawniejsze funkcjonowanie uczniów w klasie, szkole i środowisku pozaszkolnym.

 Tematyka:

  1. Okazywanie szacunku innym.
  2. Odpowiednie zachowanie wobec osób starszych – nauczycieli, pracowników szkoły.
  3. Zachowanie na lekcji, przerwie.
  4. Stosunek do koleżanek, kolegów.
  5. Sposoby rozwiązywania konfliktów.
  6. Kultura słowa.
  7. Zasady kulturalnej rozmowy.
  8. Umiejętność dyskusji.
  9. Zwroty, które sprawiają przyjemność.
  10. Odpowiedni ubiór na różne okazje; higiena.
  11. Punktualność.
  12. Umiejętność zachowania się w różnych instytucjach użyteczności publicznej (w tym na stołówce szkolnej).
  13. Kultura, a prawa i obowiązki.
  14. Sztuka panowania nad sobą.
  15. Asertywność.

     W przedszkolu rozpoczęto innowację pedagogiczną pt. ,,Szkoła dobrze wychowana- uczymy zasad na poważnie i na wesoło”. Na zajęciach dzieci poznają zasady dobrego zachowania w różnych sytuacjach życiowych. Zajęcia te odbywają się w ramach podstawy programowej stosownie do tematu zajęć.

 Innowacja „Szkoła dobrze wychowana, czyli uczymy zasad na poważnie i na wesoło” jest realizowana także podczas nauki zdalnej. Trwałym śladem, a jednocześnie przypomnieniem i utrwaleniem zasad dobrego wychowania są naklejki na schodach korytarza w szkole, które odwołują się do takich wartości jak okazywanie szacunku innym, kultura słowa, odpowiednie zachowanie wobec koleżanek i kolegów oraz osób starszych, asertywności.

 

                 8 grudnia 2020 roku w klasie pierwszej odbył się ,,Dzień Damy i Dżentelmena”. Uczniowie poznali dworskie maniery. W tym dniu starali się być wyjątkowo mili i uprzejmi w stosunku do innych. Dziewczynki miały możliwość przebrania się za księżniczki, a chłopcy za królewiczów i rycerzy. Uczniowie utrwalili znane im magiczne słowa: proszę, dziękuję, przepraszam podczas zabawy  przy piosence „Ballada o trzech słowach”. Odgrywali scenki dramowe używając zwrotów grzecznościowych. Uczniowie wraz z rodzicami i rodzeństwem zorganizowali turniej rycerski – konkurencje zręcznościowe i sprawnościowe. Dzieci dobrze się bawiły i z pewnością zapamiętają, jak należy zachować się w różnych sytuacjach.  

 

Różnice Kulturowe w Komunikacji Niewerbalnej

  W ramach innowacji pedagogicznej prowadzonej w naszej szkole dnia 07.12 uczniowie klasy I LO mieli okazję uczestniczyć w zajęciach on-line na temat różnic kulturowych w komunikacji niewerbalnej. Uczniowie zapoznali się z niezmiernie ważnym znaczeniem gestów, kontaktu wzrokowego, uśmiechu, unoszenia brwi lub dystansu fizycznego w różnych kręgach kulturowych. Poprzez te zajęcia uczniowie przypomnieli sobie pojęcia komunikacji międzykulturowej oraz komunikacji niewerbalnej. Co więcej uświadomili sobie znaczenie komunikacji niewerbalnej w relacjach międzyludzkich oraz istnienie różnic w znaczeniu komunikatów niewerbalny w różnych regionach świata.

 

Uczymy się nakrywać do stołu

 

Pod koniec grudnia uczniowie klasy ósmej  przystąpili do innowacji pedagogicznej pt. „savoir vivre” przy stole  . Wówczas prezentowali nakrycie do stołu i przypominali sobie zasady kulturalnego zachowania się podczas spożywania posiłków. Przypomnieli  sobie, co to jest „savoir vivre” i skąd się wziął taki zwrot, uczyli się składania serwetek, a także zapoznali się z różnymi rodzajami książek kucharskich. Kolejnym etapem innowacji było nakrywanie do stołu z okazji Świąt Bożego Narodzenia z wykorzystaniem prawdziwej zastawy. Układali na stołach talerze i sztućce. Po sprawdzeniu czy wszystkie elementy zastawy zostały ułożone prawidłowo nie pozostało nic innego jak zorganizować sesję zdjęciowa aby upamiętnić swoje wysiłki.

   Innowacja pozwoliła  uczniom na zdobycie teoretycznej i praktycznej wiedzy na temat współczesnych reguł,, savoir vivre’ przy stole. Cieszyła się dużym zainteresowaniem i zaangażowaniem uczniów. W przyszłości planujemy poszerzyć tematykę innowacji o nowe zagadnienia, które może okażą się przydatne dla uczniów w ich dorosłym życiu, zarówno zawodowym jak i prywatnym. 

                                                               Wychowawca klasy 8 Mariola Buryta

 

W ramach innowacji „Szkoła dobrze wychowana, czyli uczymy zasad na poważnie i na wesoło” w klasie IV b odbyła się godzina wychowawcza, której tematem było: ”Strój na różne okazje”.  Dzieci uczyły się jak dobierać stroje na różne okazje. Ubiór stał się obecnie istotnym elementem savoir vivre.

Wprawdzie „Nie szata zdobi człowieka” mówi stare porzekadło, ale należy zawsze być zadbanym, schludnym, eleganckim, pamiętając, że swym wyglądem zewnętrznym budujemy nie tylko autorytet osobisty, lecz także instytucji, którą reprezentujemy.

 Strój zawsze powinien być dopasowany do sylwetki osoby, która go nosi, jej walorów zewnętrznych, wieku i okoliczności. Inaczej bowiem będziemy ubrani w czasie weekendu, na wycieczce, a inaczej w biurze, na spotkaniu towarzyskim czy oficjalnym przyjęciu. Także pora dnia i roku decyduje o naszym wyglądzie.  Najczęściej popełniane błędy przy ubiorze to

  • Ubieranie przez kobietę prześwitującej bluzki
  • Brak dostosowania długości spódnicy do figury i sytuacji
  • Noszenie sandałów do garnituru
  • Noszenie skarpetek do sandałów
  • Niedoprasowane spodnie i niewypastowane buty

Dzieci dobierały stroje na różne okazje i opisywały, dlaczego dany strój pasuje do wybranej okazji.